ALM Partnersin tuoteperheeseen kuuluvan DPM Managerin idea on raportoinnin automatisointi tavalla, joka olennaisesti nopeuttaa raportointia ja turvaa sen laadun. Hankkimalla DPM Managerin, saat pudotettua viranomaisraportoinnin kokonaiskustannuksia.
DPM Managerilla kaikki valmiit ja keskeneräiset raportit tallentuvat yhteen paikkaan noudattaen ”one version of the truth” -periaatetta ja tehtyjä valintoja voidaan hyödyntää kaikessa raportoinnissa. Validointeja ajaakseen ei ole tarpeen täytellä tietoja per solu tai lomake, vaan koko raportin saa ladattua kerralla ja ajettua kaikki validoinnit napin painalluksella. Raportit on mahdollista pudottaa Exceliin ja hyödyntää Excel-kaavoja erinäisissä tarkistuksissa.
Raportoinnin nopeuttamiseksi on mahdollista luoda vyörytyssääntöjä ja korjata niiden avulla lähdedatassa olevia puutteita. Raportoinnin audit trail on turvattu, koska kaikista tehdyistä muutoksista jää automaattisesti jälki DPM Managerin tietokantaan ja ellei korjattavaa ole, DPM Managerin avulla raportoinnin saa viimeisteltyä muutamalla napinpainalluksella. Kehitystyössä on panostettu vahvasti erilaisiin laadunvalvontaelementteihin (regressiotestaus, kirjanpidon täsmäytysten automatisointi) ja laadunvarmistukseen panostetaan jatkossakin – kun ei tule virheitä ei asiakkaan tarvitse myöskään korjailla niitä jälkikäteen. Jos jotain korjauksia tarvitaan, vanhat raportit on mahdollista ajaa uudelleen kyseisen aineistopäivän vaatimuksilla.
ALM Partnersin tapa toimia on kuunnella asiakasta herkällä korvalla ja rakentaa heidän tarpeensa mukaan hyödyllisiä ratkaisuja. Ydinajatus on lisätä DPM Managerin piiriin kaikki mahdollinen, mikä hyödyttää asiakkaidemme raportointia ja on järkevästi tehtävissä. Emme rajoita kehitystyötämme vain pankkisektorin tarpeisiin, vaan seuraamme aktiivisesti mahdollisuuksia ratkoa myös vakuutus- ja sijoituspalveluyhtiöiden raportointihaasteita. Koemme onnistuneemme, kun asiakkaamme raportointiprosessi nopeutuu ja sen myötä viranomaisraportoinnin kokonaiskustannukset alenevat, turvaten silti samalla korkean laadun kaikessa raportoinnissa.
DPM Manager -työkalun toiminnallisuudet
DPM Managerin tarjoamat mahdollisuudet eri käyttäjille:
- Windows GUI -käyttöliittymä on suunnattu kenelle tahansa, joka haluaa nähdä kaiken aggregoidulla tasolla ja tehdä sen pohjalta raportoinnin
- Komentorivi-käyttöliittymä on suunnattu edistyneille käyttäjille, jotka haluavat tutkia asioita tarkemmalla tasolla ja optimoida työkalun tarjoamia mahdollisuuksia yhtiön raportoinnissa
- Perinteisten raportointitarpeiden lisäksi työkalu tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää tietokantaan tallennettua dataa johdon raportointiin ja muihin yhtiön sisäisiin tarpeisiin laatimalla raportoiduista luvuista visuaalista analytiikkaa Power BI:n tai muun raportointivälineen avulla.
Tuetut raportointivaatimukset pankki- ja vakuutusalan DPM-raporttien osalta
DPM Manager tukee kaikkia EBA:n DPM-mallissa kuvattuja raportteja vuoden 2014 COREP- ja FINREP-raporteista alkaen ja kattaa myös viimeisimmät EBA DPM 3.2 phase 3 vaatimukset. Pankkien VIRATI -raportointi, vakausmaksuraportointi sekä henki- ja vahinkovakuutusyhtiöitä hyödyttävä EIOPAn DPM-malli (sis. Solvenssi 2) ovat jo työlistalla – samoin kuin ESMA AIFMD ja vakuutusalan VIRATI-raportointi (kysynnästä riippuen).
Ilmainen testausmahdollisuus
DPM Manager -työkalun kehittäjänä tarjoamme mahdollisuuden testata työkalun toimivuutta täysin ilmaiseksi. Haluamme tyytyväisiä asiakkaita ja DPM Manageria testaamalla hahmottaa parhaiten, kuinka työkalu soveltuu kunkin yhtiön raportointitarpeisiin.
Yhteystiedot – Lisätietoja ALM Partners -kontaktiltasi tai Mikalta / Vesalta
(mika.mattila@almpartners.fi, 050 552 8882)
(vesa.ruokokoski@almpartners.fi, 050 364 3251)