Artikkeli

ALM Partnersin vuosi 2020 – näin me sen teimme!

Vuosi 2020 oli monilla mittareilla hyvin poikkeava ja se toi mukanaan suuria muutoksia niin työelämään kuin vapaa-aikaankin. ALM Partnersin arjen keskeisin muutos oli siirtymä uusiin etätyöskentelyn tapoihin ja vaihtuviin työpisteisiin. Koronaviruspandemian myötä nopeasti muuttunut tilanne ajoi myös meidän henkilöstömme etätöihin ja matkustaminen maasta toiseen, välillä myös maakunnasta toiseen, muodostui haastavaksi. Vastasimme kuitenkin haasteeseen ja muuttuneisiin olosuhteisiin erinomaisesti.

Olosuhteista huolimatta ALM Partnersin asiakasliiketoiminta kehittyi suotuisasti koko vuoden ajan. Liiketoimintamme kasvoi edellisestä vuodesta 17 % ja aloitimme yhteistyön usean uuden finanssitoimialan toimijan kanssa. Saavutimme näin ollen haastavan 15 % vuosittaisen kasvutavoitteemme ja samaa tasoa tavoittelemme myös kuluvana vuonna 2021. Roolimme, sekä asiakkaidemme rooli, ovat nyt entistä tärkeämpiä.
Yhteiskuntamme talousrakenteita on koeteltu. Talouden toimivuuden hyvinvoinnin edistäminen on nyt merkityksellisempää kuin aikoihin. Olemme osa pankkien ja finanssialan toimijoiden liiketoimintaa sekä riskienhallintaa. Liiketoimintalähtöiset asiantuntija-, riskienhallinta-, mallinnus- ja tiedonhallintapalvelut, sekä henkilöiden ja valmiiden ratkaisujen tarjoaminen asiakkaidemme tueksi ovat tapamme auttaa suomalaisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen rahoitus- ja finanssijärjestelmän toimivuutta. Keskitymme näin osaltamme toimiin, jotka tukevat talouden elpymistä sekä pidemmän ajan myönteistä kehitystä.

Henkilöstöllemme  vuosi on tarjonnut haasteita, mutta olemme selviytyneet niistä hyvin. Vuoden 2020 aikana meillä aloitti kaiken kaikkiaan 15 uutta henkilöä ja henkilöstömäärämme kasvoi 12 %:lla. Vuonna 2021 jatkamme vakaata kasvuamme ja rekrytoimme uusia almilaisia heti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä useisiin eri toimintoihin.

Olemme innovatiivinen, joustava ja innostava työyhteisö. Tällä hetkellä henkilöstömme keski-ikä onkin 33 vuotta. ALM:in oma Trainee-ohjelma ollut menestys ja sitä kautta olemme rekrytoineet ja kouluttaneet useita uusia lahjakkuuksia mukaan porukkaamme. Viime vuoden aikana saimme houkuteltua joukkoomme myös muutamia paluumuuttajia, eli henkilöitä, jotka olivat lähteneet muihin tehtäviin, mutta halusivat nyt palata hienoon työyhteisöömme.

Siirryimme maaliskuun 2020 puolivälissä suosimaan etätyöskentelyä ja siitä alkaen valtaosa työntekijöistämme onkin tehnyt töitä etänä ympäri Suomen. Olemme tehneet töitä kotoa, laiturin nokasta, tunturin juurelta ja mökeiltä. Vaikka etätyöskentely on mahdollistanut kaikille työpisteiden vaihtelun, kaipaamme jo kovasti toistemme seuraa ja yhteisiä tapahtumia. Tätä tarvetta on paikattu järjestämällä erilaisia etätapahtumia henkilöstön kesken. Vietämme viikottain yhteisen teehetken Teamsissä ja paikalla näkeekin usein jo vakiintuneen osanottajajoukon. Tämän lisäksi viikkopalaverit tiimien kesken ja yhteiset kuukausipalaverit ovat järjestetty normaalisti etäyhteyksien kautta. After work-kulttuuria on jatkettu koronasta huolimatta etäafterien kautta, jossa lähipubi on tullut osallistujien koteihin – etäpubivisoja unohtamatta! Vaikka yrityksen isommat yhteiset juhlat vuoden aikana peruuntuivatkin, järjestimme perinteisen Ajankohtaispäivän täysin virtuaalisena ja se oli menestys! Myös henkilökunnan illanviettoja on korvattu etäjuhlien muodossa. Kesällä vietimme yhteisiä etäkesäjuhlia ja saimme nauttia työntekijöidemme taiteellisista esityksistä, jossa saimme kuulla musisointia, runonlausuntaa ja jännittävän radiokuunnelman. Jouluna jatkoimme etäpikkujouluilla ja meidän oma Almupukin Kuumalinja™ viihdytti työntekijöitämme. Joulukuussa emme voineet järjestää omaa Joulupuu-keräystämme vähävaraisille perheille, mutta sen sijaan lahjoitimme jälleen Hope ry:lle elokuvalippuja perheille jaettavaksi.

Työntekijöidemme hyvinvointi on meille aina, mutta erityisesti nyt, ensisijaisen tärkeää ja kattavien työterveyspalveluiden lisäksi otimme käyttöön myös Auntie-palvelun, joka on suunniteltu haastaviin olosuhteisiin ennaltaehkäisemään jaksamisen ja mielen hyvinvoinnin haasteita. Koska etätyöskentely jatkuu edelleen, pidämme tärkeänä työntekijöiden hyvinvointiin panostamista ja toistemme voinnin seuraamista. Seuraammekin työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia säännöllisillä henkilöstökyselyillä. 2020 vuoden aikana työtyytyväisyys on pysynyt hyvällä tasolla, jopa nousten jonkin verran edellisen vuoden tasosta. Olemme ylpeitä ja iloisia siitä, että työntekijämme arvostavat kaikkein korkeimmalle omia työtovereitaan – vahvuutemme onkin aina ollut hyvät ja lämpimät kollegat sekä rento kulttuuri.

Menestyimme yhdessä asiakkaidemme kanssa hienosti vuonna 2020. Lähdemme yhdessä ja erinomaisin tunnelmin rakentamaan myös hyvää käynnistynyttä vuotta 2021 meille kaikille!